Åter till startsidan
Logga in
 
0 produkter 0,00 kr

Regler som styr din arbetsmiljö

Det finns lagar som talar om hur din arbetsmiljö ska vara.
Det finns också lagar som talar om vilka tider du får arbeta
och när du får vara ledig.
Här kan du läsa mer om de lagarna.

Arbetsmiljölagen
I arbetsmiljölagen står det viktigaste om arbetsmiljön.
Arbetsmiljölagen har funnits sedan den 1 juli 1978.
Regeringen har bestämt att vi ska ta fram regler som lite
mer i detalj talar om vad som gäller i olika typer av jobb.
Dessa regler heter AFS som betyder Arbetsmiljöverkets Föreskrifter.

Du som vill läsa AFS kan klicka på någon av länkarna nedan.

Länk till AFS 

Arbetstidslagen
Där står vilka tider du får arbeta
och när du ska vara ledig.
Arbetstidslagen har funnits sedan 1983.

Lag om husligt arbete
Lagen gäller dig som arbetar med barn och hushåll i en familj.
Lagen gäller också för dig som är personlig assistent.
Men lagen gäller inte dig som ingår i familjen.

Klicka här för att skriva ut sidan i en printervänlig version.

© 2012 Arbetsmiljöverket, Lindhagensgatan 133, 112 79 Stockholm, Tfn: 010-730 90 00, Fax: 08-730 19 67Upp till sidans topp
[ Kontakta oss | Mer kontaktuppgifter | Om webbplatsen | arbetsmiljoverket@av.se ]
Direkt till sidans huvudinnehåll [alternativt tryck alt S]Om webbplatsen [snabbkommando alt 0]Startsidan [snabbkommando alt 1]Aktuellt [snabbkommando alt 2]Webbkartan [snabbkommando alt 3]Söksidan [snabbkommando alt 4]Vanliga frågor och svar [snabbkommando alt 5]Hjälpsidan [snabbkommando alt 6]Kontakta oss [snabbkommando alt 7]